Bokrecension: Alice i Underlandet

Postat av on maj 4, 2018 in Böcker | Kommentarer inaktiverade för Bokrecension: Alice i Underlandet

Bokrecension: Alice i Underlandet

När Alice följer med den vita kaninen ner för kaninhålet så finner hos sig själv i en värld där hon kan förändra hennes storlek. Hon möter en hertiginna med en gris som barn, en kock som kastar skedar och en vis gammal katt. Men även en larv som lär henne hur hon kan förändra sig längd genom att äta de rätta sidorna av en svamp.

Handling

Med hennes nyfunna kunskaper kan Alice nu gå in i en vacker trädgård och spela cricket med hjärterdrottning. Men just det här cricket-spelet spelas med flamingos och bollar och en arme av olika kort. I takt med att spelet fortsätter så blir drottningen och de flesta av hennes gäster arresterade. I slutet så blir nästan alla som hon har mött tagna till en rättegång där hjärterkung vill ha en dom innan bevisen har lagts fram samtidigt som felaktig information tas fram i rättegången i samband med att vittnen blir hotade med hårda straff. Och Alice blir inte skrämd av kortleken som de anställda i rättegången och soldaterna blir. Men så vaknar Alice upp och hon inser att hennes äventyr var en fantastisk dröm.

Alice & den vita kaninen

Den vita kaninen följer runt Alice i det magiska landet och han kallar henne av misstag Mary Ann. Han menar att hon borde hämta hennes handskar. När hon gör det så dricker hon en vätska som gör att hon växer i storlek och fastnar i ett av den vita kaninens rum. Den vita kaninen hämtar då endrake som arbetar för honom och attackerar henne från skorstenen. När det inte fungerar så kastar de stenar på Alice. Den vita kaninen reagerar utan att fullt förstå problemet. Samtliga gäster vid té-kalaset är otrevliga mot Alice när hon försöker att bli inkluderad i festen. Men hon känner sig trygg när en person vid kalaset berättar att ingen någonsin har blivit avrättad. Hjärterkung vill återigen ha en dom innan bevisen har lagts fram, och så väl i början och i sluten av rättegången kräver han att katten ska förlora sitt huvud, trots att han bara har visat sitt huvud under matchen.

Avslutet

Drottningen och kungen börjar att hota sina gäster med avrättning. Stenar slängs på Alice och ett antal olika typer av fåglar och djur faller in i vattnet som de sedan simmar ut från så de inte drunknar. Alice nämner hur hennes hund och katt äter och ofta dödar fåglar och möss. En känsla som man får från boken är hur författaren Carroll aldrig är mer hemma än när hon leker runt med det engelska språket. Trots att boken har tolkats på flera olika sätt i allt från en saga för barn till en bok där karaktärerna påstås vara påverkade av droger, så kanske det är just lekfullheten som stannar kvar hos personer som läser boken. Boken är ett utmärkt val för barn som vill börja läsa men passar även vuxna bra och alla andra som vill kasta sig in i en värld av mystik och spänning där allt inte är som det borde vara.