Bokrecension: Alkemisten

Postat av on Maj 5, 2018 in Böcker | Kommentarer inaktiverade för Bokrecension: Alkemisten

Bokrecension: Alkemisten

En berättelse om en pojke som följer sina drömmar genom att lämna sitt hem för att resa och lära sig om världen. Alkemisten är en vacker metafor för universitetsstudenter, ungdomar och för alla andra som behöver inspiration för att våga kasta sig in i något nytt. Nu under sommaren beslöt jag mig för att återigen läsa boken Alkemisten av Paulo Coelho. Förra året satte jag ett mål över att läsa 100 böcker, och jag fastnade vid 87 stycken. Den här boken är en av de som jag beslöt mig för att läsa om i år. I Alkemisten följer man berättelsen om en fårherde som heter Santiago som tar sig till de egyptiska pyramiderna efter han flera gånger har haft samma dröm: en som leder honom till en begravd skatt under de egyptiska pyramiderna. Senare i boken berättar en spå-tant att hans dröm kommer att visa sig vara sann.

Handling

Under hans resa möter han en kung under namnet Melchizedek som tipsar honom om att sälja hans får och följa hans dröm för att uppleva hans inre dröm. Han blev rånad, och undviker sandstormar och attackerande arméer. Han möter en karaktär som misslyckas med att uppnå sin inre dröm för olika skäl. En man som har en inre dröm måste bara ha någonting att följa, men i verkligheten, har han inte önskan att fullfölja sin dröm. En person som endast önskar skatterna i sin inre dröm, men som inte bryr sig om att genomföra arbeten som tar honom till drömmen kommer aldrig att uppnå sin dröm.

Alla borde läsa den här boken

Om jag vore en lärare för en mellanstadieklass skulle jag få alla mina elever att läsa den här boken. Jag har lånat ut den till mina vänner som lider av depression. Den är spirituell och inspirerande och väldigt verklig. Jag utmanar dig som läser det här att köpa boken och läsa igenom den här 180 sidor långa novellen och efter du är klar med den så kan jag nästan garantera att du kommer att känna dig mer inspirerad. Det finns flera personer som har berättat hur deras liv förändrades efter de läste klart boken. Coelho skrev Alkemisten på endast två veckor 1987 och i en intervju har han berättat att det gick så fort för att boken redan var skriven i hans själ.

Flest internationella priser

Sedan boken publicerades 1988 har Alkemisten blivit översatt till fler än 80 olika språk och därigenom satt ett nytt rekord för den mest översatta boken av en författare som fortfarande är vid liv. 2014 hade boken sålt fler än 150 miljoner kopior över hela världen och vunnit mer än 115 internationella priser. I takt med att hösten närmar sig kommer det bara att bli enklare att välja att läsa mer och följa de mål vi har satt för oss själva. Och när året närmar sig sitt slut kommer de flesta av oss sätta nya nyårslöften. Kanske vill du springa mer, läsa mer, eller plugga mer? Det är i sådana tillfällen som boken Alkemisten lämnar avtryck på dig. Den inspirerar, motiverar och lämnar dig mer sugen att fullfölja dina drömmar. Oavsett vad de än kan vara.