Bokrecension: Fahrenheit 451

Postat av on jun 30, 2018 in Böcker | Kommentarer inaktiverade för Bokrecension: Fahrenheit 451

Bokrecension: Fahrenheit 451

I ett futuristiskt Amerika så är alla hus brandsäkra så traditionella brandmän behövs inte längre. Brandmän som Guy Montag anställs istället för att sätta igång bränder. De bränner hus som ägs av människor som äger böcker. Samhället har nämligen bestämt att böcker är djävulens påfund och att de pekar ut minoriteter som ondskefulla och håller ifrån människor från att vara jämställda. Böcker, menar de, vittnar om allt som har gått fel i världen och under historien, och de får människor att ställa för många frågor. Kort sagt får böcker människor att må dåligt. Och sedan amerikaner föredrar att bli underhållna och att de hellre vaggas in i en lugn känsla av välmående, så måste alla böcker förstöras.

Oljud tar över tankarna

Oljud och elektronisk media har istället tagit över kulturen. Montags fru, Mildred, spenderar den mesta av hennes tid i ett rum med stora skärmar på väggarna. Dessa skärmar spelar konstant upp oljud, aktivitet, och drama, trots att det knappt finns någon handling eller substans i tv-programmen. Mildred får till och med hennes familj att betala extra för att få hennes eget namn inprogrammerat in i tv-programmen. Montags chef, Kapten Beatty, säger att brandmännen är de personer som är landets hjältar. De förstör böckerna så att landet inte faller in i misär. Beatty säger att genom att spela upp så mycket nonsens som möjligt så lever personer bara i en illusion av lycka. I själva verket är de inte lyckliga alls. Samtidigt som det sker så planerar andra länder ett krig mot Amerika. Men invånarna i landet är övertygade om att allt är okej. De har fått höra att det bara är ett kort krig. Max en dag, kanske två. Och de vet att det alltid är någon annans kära som dör i krig. Det har de lärt sig från tv-programmen.

Ett samhälle som består av lycka

Trots samhällets besatthet av lycka, så begår människor konstant självmord i landet. Mildred överdoserar på sömnpiller en natt. Montag ringer sjukhuset som magpumpar henne, och på morgonen har hon glömt bort att det hela har hänt. Det får Montag att börja ifrågasätta sitt liv och det förstärks när han möter en konstig tonåring vid namn Clarisse. Hon pratar med honom som ingen annan har gjort om idéer och om historia. En dag så försvinner hon. Han förstår senare att hon och hennes familj har blivit ivägskickade och mördade av staten. Montag börjar fundera över sitt eget öde och om det förflutna. Han frågar Beatty om det är sant att brandmän en gång brukade släcka eldar istället för att starta nya. Det visar sig att Montag har stulit flera olika böcker från olika eldar. Beatty misstänker att Montag har en bok och förklarar för honom att han har 24 timmar på sig att läsa den och sedan lämna tillbaka den. Sedan kan han bestämma sig om han vill fortsätta vara en brandman eller om han vill bli en rebell.

Faber och Montag smider planer

Montag letar rätt på en man som heter Faber som han en gång har haft en diskussion med i en park. Han vet att Faber är en man som har läst flera böcker i sitt liv. Och han vill lära sig mer om tiden när böcker spelade en stor roll i samhällen. En av Montags böcker är bibeln. Under tiden han reser med kollektivtrafiken till Fabers hus försöker han att komma ihåg olika stycken från bibeln. Men samtidigt som han försöker att tänka så spelas det upp en massa oljud från högtalarna i tunnelbanestationen vilket gör det omöjligt för honom att tänka. Faber släpper motvilligt in Montag in i hans hem. Han är en rädd man som ångrar att han inte har stått upp för sina åsikter tidigare. Montag frågar Faber och undrar om han kan lära honom mer om böcker. Faber förklarar att för att en bok ska vara värdefull, så måste den innehålla information. En person måste också ha tiden att läsa dem, att smälta innehållet, och tiden att leva ut idéerna som skrivs i en bok. Faber och Montag gör upp en plan där de ska skriva ut en massor av böcker.