Bokrecension: Sagan om Ringen

Postat av on Maj 24, 2018 in Böcker | Kommentarer inaktiverade för Bokrecension: Sagan om Ringen

Bokrecension: Sagan om Ringen

Sauron den ondskefulla mörka herren har samlat ihop alla mäktiga ringar vilket betyder att han vill styra över världen som han lever i. Allt han saknar är den sista ringen, ringen som styr dem alla, vilket oturligt nog för honom har hamnat i ägandeskap för den lilla mannen Bilbo Baggins. I en liten trött by som heter Fylket så blir den unge Frodo Baggins mött med vad som för honom verkar vara en omöjlig uppgift. När hans äldre kusin Bilbo ger honom ringen i hans ägandeskap, måste Frodo lämna sitt hem och göra en resa genom Midgård hela vägen till en vulkan där han ska förstöra ringen en gång för alla.

Släpptes redan 1954

Sedan boken först publicerades 1954 har Sagan om Ringen blivit en bok som folk älskar. Här kliver man in i en magisk värld där ingenting går att förklara, en svepande fantasi som har rört människors hjärtan runt om på jorden – så väl unga som gamla. Den skrevs av Professor J.R.R Tolkien och består av tre separata böcker. Det här är en bokserie som återigen fick vind i seglen i populärkulturen sedan filmer släpptes om böckerna. Och filmen släpptes i takt med att online-spelet World of Warcraft släpptes vilket gjorde att fantasy-genren återigen blev den mest populära genren i populärkultur under det inledande 2000-talet.

En episk saga

Och det är minst sagt en magnifik serie av böcker. En episk saga av vänskap, mod och heroism. En bok som satte ribban för efterföljande fantasi-noveller som följde. Tolkiens beskrivande narrativ beskriver vackert hur Midgård ser ut och den resa som de små människorna från Fylke kastas in i. Det är svårt att beskriva glädjen man känner när man har läst en sådan bra bok och alla som inte ännu har läst de här böckerna borde sätta över lite tid och göra det. Är det de bästa fantasi-böckerna någonsin? I min mening så är det så. Vissa hävdar att George R.R Martins böcker som sedan skildrades i den populära tv-serien Game of Thrones delar på första platsen. Men personligen anser jag att de här böckerna ligger på en första plats då det var de böckerna som banade väg för nya böcker. Han var helt enkelt först i vad han gjorde och därför förtjänar han mer erkännande än andra författare.

Det finns ingen hejd för hur lång de här böckerna har kommit att inspirera den här genren. De har influerat alla från den stora filmregissören George Lucas till musikgruppen Led Zeppelin som har använt innehållet som inspiration på ett sätt eller annat. Boken var inte revolutionär i sammanhanget bara för den bröt ny mark. Sagan om Ringen är helt enkelt en av de böckerna som etsar sig fast i ens minne under flera år. Tolkien var mer än bara en författare. Han var en lingvist som visste hur han kunde förtrolla människor genom användandet av sitt språk. Därför tog han god tid på sig att förklara personers karaktärsdrag och miljön runtomkring dem. Men även dialogen och historierna i alla bi-karaktärer var viktiga att porträttera för honom.