Recension av The Hunger Games

The Hunger Games är en trilogi om unga vuxna, dystopiska romaner skrivna av Suzanne Collins, en kvinna som tidigare varit känd för att skriva för Nickelodeons tidiga 90-tals sitcom Clarissa Explains It All. Böckerna föreställer sig ett dystopiskt, futuristiskt USA-liknande land som heter Panem och är uppdelat i 12 distrikt, med Capitol som styr dem.

Collins böcker har varit oerhört populära – 2012 meddelade Scholastic att 50 miljoner exemplar av böckerna hade sålts – och nu är filmer. Den första boken, The Hunger Games, publicerades 2008 och förvandlades till film 2012. Uppföljaren, Catching Fire, släpptes 2009, med en film som följde förra året. Den sista boken, Mockingjay, kommer faktiskt att delas upp i två filmer med det första kapitlet som träffar teatrar idag.

Vad är Hunger Games? Vad är en Mockingjay?

De är kärnan i Collins bok. För att behålla sitt strypgrepp över de andra distrikten, inför Capitol en på liv och död-tävling som kallas Hunger Games. Två barn – en pojke och en flicka – från vart och ett av de 12 distrikten skickas in till spelen, där de har brutala slagsmål till döds. Spelen avslutas när det bara finns ett barn kvar. Barnen som skickas till spelen kallas hyllningar. Hyllningar kan antingen vara frivilliga eller väljas genom ett slumpmässigt drag. Collins bok utforskar vad som händer när Katniss, en tjej från fattigt distrikt 12, är volontär på sin systers plats i 74:e Hunger Games. Utan att avslöja för mycket är Mockingjay, uppkallad efter en futuristisk fågel, en symbol för uppror i den tredje boken.

Vem är Katniss Everdeen?

Katniss Everdeen, aka The Girl on Fire (så kallad för en klänning som hon bär som tycks svälja henne i flammor), är hjältinnan och huvudpersonen i The Hunger Games-trilogin. Jennifer Lawrence spelar henne i filmerna. Rollen har gett henne den enorma berömmelse hon nu har. Katniss är envis, skicklig och paranoid. Hon är osjälvisk och stark. Även om det mest uttalade temat i The Hunger Games är en misstro mot vuxna, auktoritet och regering finns det också ett underliggande tema för feminism invävt i böckerna.

För att förstå The Hunger Games till fullo måste du överväga kulturella rörelser som föregick det. En av de största var Twilight-serien, Stephenie Meyers fyrdelade serie om en tjej som heter Bella som blir kär i en vampyr som vill tillbringa sitt eviga liv på gymnasiet. Bella fäster sina förhoppningar och drömmar på en odödlig, odöd man-pojke har fått kritik för att vara anti-feministisk. Således kändes The Hunger Games-serien ännu mer seismisk än vad den annars hade gjort. Det har en kärlekstriangel, visst, men det är mycket mindre viktigt för bokens övergripande historia. Katniss är oberoende. Hon är lite slipande. Och hon är mindre intresserad av kärlek.

Går någon faktiskt hungrig under Hunger Games?

Ja. The Hunger Games lever upp till sitt namn. I sina böcker fokuserar Collins på mat som en symbol för rikedom och ojämlikhet. Katniss och andra som bor i de yttre distrikten svälter, medan Capitol har ett överflöd av mat. Kontrasten mellan dessa olika situationer uppträder ständigt i de två första böckerna och är en del av seriens politiska allegori. Förhållandet människor har med mat blöder i själva spelen. Collins påpekar att hyllningarna från distrikt närmare Capitol, som är vana vid mycket mat, har svårt i spelen, på grund av den allmänna bristen på den under tävlingen. Det var kort om detta.